Airsoft – gra zespołowa wykorzystująca pneumatyczne elektryczne, gazowe i sprężynowe repliki broni palnej strzelające kulkami o kalibrze 6 mm.
Podstawowym celem w grze jest trafienie przeciwnika, najczęściej nie powodującą obrażeń, kulką. Scenariusze gry zazwyczaj naśladują fikcyjne, bądź historyczne działania wojenne, policyjne lub potyczki oddziałów paramilitarnych. W czasie rozgrywki obowiązuje zestaw zasad bezpieczeństwa spisanych w tzw. prawie ASG. Najważniejszą z nich jest obowiązek używania okularów ochronnych. Ustalenia szczegółowe odnośnie zasad trafienia, czasu powrotu do gry, warunków zwycięstwa itp. zależą od typu rozgrywki. W czasie rozgrywki gracze stosują taktyki przypominające taktykę wojskową, jednak dostosowane do specyfiki replik jak zasięg czy nieprzebijalność zasłon.

W grach airsoftowych może uczestniczyć od kilku do kilkuset osób. Odbywają się one najczęściej w odludnych miejscach o dużej powierzchni (lasy, poligony wojskowe, puste budynki pofabryczne).

Gry airsoftowe najczęściej należą do 3 kategorii:
1. Gry sportowe „strzelanki” – dwie lub więcej drużyn konkuruje w nich dążąc do wykonania określonego zadania. Zazwyczaj w scenariuszach tego typu chodzi o przejęcie kontroli nad określonymi lokalizacjami, odbicie zakładnika bądź wyeliminowanie wszystkich przeciwników. Trafienie powoduje wyłączenie zawodnika z gry do końca rozgrywki lub na kilka-kilkanaście minut. „Strzelanki” są dynamiczne, trwają kilkadziesiąt minut do kilku godzin.
2. LARP-y – rozgrywki o bardzo rozbudowanej warstwie fabularnej, gdzie strzelanie pełni rolę dodatku, a najważniejszy jest klimat i kreatywność graczy. Scenariusze zazwyczaj są bogate w akcenty humorystyczne, używa się dużej ilości rekwizytów. Przykładowa rozgrywka to impreza w czasie której kilkuset graczy podzielonych na frakcje próbuje środkami dyplomatycznymi, ekonomicznymi i militarnymi przejąć kontrolę nad fikcyjnym mini-państwem.
3. Milsimy (skrót od ang. military simulation) – gry mające jak najwierniej odwzorowywać warunki prawdziwego pola walki. Nierzadko trwają ponad 24 godz., wymagają dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, zawierają elementy sztuki przetrwania. Często pojedyncze trafienie eliminuje całkowicie z rozgrywki.
Zazwyczaj rozgrywki airsoftowe łączą w sobie elementy tych 3 kategorii.

Repliki ASG cechują się dużym podobieństwem zewnętrznym do prawdziwej broni palnej, często są nie do odróżnienia dla laika. Nie są jednak bronią w rozumieniu prawa, jako że energia wylotowa kulki nie przekracza 17 dżuli, a zazwyczaj mieści się w przedziale 1-3 dżule. W związku z tym nie jest potrzebna ich rejestracja i mogą być używane przez nieletnich. Repliki zależnie od mocy strzelają celnie na odległość 20-80 metrów. W jednym magazynku mieści się od 5 do kilku tysięcy kulek. Zazwyczaj repliki ASG sprzedawane są z magazynkami typu hi-cap na 200-500 kulek lecz nie jest to reguła.
Ceny replik wahają się od 200 do kilku tysięcy złotych. Najtańsze zbudowane są z plastiku, mają słabą moc i trwałość. Nowa replika uznanej marki to wydatek rzędu co najmniej 700-5000 PLN (a w niektórych przypadkach nawet po kilkanaście tysięcy). Obecnie w Polsce kształtuje się rynek tak zwanych replik klasy II, których ceny wahają się od 350 do 900 PLN.
Podstawowym elementem wyposażenia są okulary ochronne. Przed użyciem w czasie gry często wykonywany jest test – postrzał z najmocniejszej repliki z najbliższej odległości. Ze względów praktycznych przydatny jest również mundur, buty wojskowe oraz kamizelka taktyczna na ekwipunek i magazynki. Wielu początkujących graczy posiada tylko replikę i stopniowo dokupuje resztę wyposażenia. Część z nich angażuje się z czasem w rekonstrukcje historyczne, czyli odtwarzanie umundurowania i wyposażenia prawdziwych formacji zbrojnych.
Proste, skuteczne okulary ochronne można kupić już od 30 złotych. Dodatkowe wyposażenie – buty wojskowe, mundur i kamizelka kosztują co najmniej kilkadziesiąt złotych za element. Kompletne wyposażenie bardzo dobrej jakości produkowane przez renomowaną firmę może kosztować kilkaset a nawet kilka tysięcy złotych.

ASG – (ASG, BB-guns, także broń ASG lub replika ASG) – repliki broni palnej przeważnie w skali 1:1 (choć istnieją także repliki robione w skal 1:3 lub inne) strzelające najczęściej plastikowymi kulkami 6 lub 8 mm (BB) o wadze 0,11 do 0,50 w przypadku kalibru 6 mm i od 0,20 do 0,80 przy kalibrze 8 mm. Istnieją też kulki metalowe, jednak są rzadko używane ze względu na dużą masę i ich właściwości balistyczne, co powoduje, że w większości środowisk i przeważającej większości imprez airsoftowych są one zakazane. Repliki te wykorzystywane są podczas rozgrywek airsoftowych, ćwiczeń taktycznych, jak i treningów grup paramilitarnych.
W myśl polskiego prawa repliki ASG nie są bronią, lecz ich działanie jest identycznie jak broni pneumatycznych, ponieważ do nadania pędu kulce wykorzystywane jest sprężone powietrze lub gaz. Pomimo tego, że wiele osób nazywa repliki bronią, w myśl polskiego prawa pozostają one zabawkami lub urządzeniami rekreacyjno-sportowymi, gdyż energia pocisku jest bardzo mała.

Ze względu na sposób zasilania wyróżniamy następujące rodzaje replik ASG:
1. Sprężynowe – modele, w których przed każdym wystrzałem trzeba ręcznie naciągnąć sprężynę. W tego typu modelach do uzyskania sprężonego powietrza służy zespół cylindra, tłoka i sprężyny – sprężyna rozpędza tłok, który spręża powietrze w cylindrze. Napęd sprężynowy ma zastosowanie nie tylko w najprostszych replikach, lecz często jest stosowany w karabinach wyborowych. W miarę wzrostu trwałości, precyzji i jakości wykonania, cena repliki sprężynowej rośnie nawet do kilku tys. zł.
2. Gazowe – (tzw. „gaziaki”) modele, w których kulki wystrzeliwane są przy pomocy gazu umieszczonego w zbiorniku (najczęściej umiejscowiony w magazynku repliki). Stosowanymi najczęściej gazami są tzw. „green gas” (propan, który w przeciwieństwie od specjalnych gazów nie zawiera smarów koniecznych do konserwacji zaworów zbiornika z gazem) lub CO2. W tym przypadku kulka rozpędzana jest wskutek rozprężania porcji gazu dawkowanej przez zawór. Modele napędzane w ten sposób charakteryzują się zmienna mocą powodowana sprężaniem i rozprężaniem gazu w zależności od warunków użytkowania. Ich główną wadą jest tak zwany syfon – przymarznięcie ruchomych części zaworu powodujące upuszczenie całego gazu za jednym strzałem. Modele gazowe są też nieekonomiczne z powodu ceny gazu i niskiego stosunku ilości oddanych strzałów do ceny gazu, oraz skomplikowanej obsługi (konserwacji) systemu. Ponadto przy temperaturach bliskich i poniżej zera repliki o napędzie gazowym przy zastosowaniu najbezpieczniejszego dla nich green gazu praktycznie nie nadają się do użytku z powodu wyjątkowo częstego efektu syfonu, oraz drastycznego spadku mocy wywołanego właściwościami fizycznymi gazów (wpływ temperatury na rozprężanie gazu).
3. Elektryczne – (Air Electric Gun, „AEG”) najpopularniejsze, potocznie zwane: elektrykami, najczęściej spotykane na polach airsoftowych walk repliki broni długiej, w których sprężynę – poprzez przekładnię zębatą – naciąga silnik, z tym wyjątkiem zasada działania jest identyczna, jak w przypadku modeli sprężynowych. Modele charakteryzują się możliwością prowadzenia „ognia” ciągłego, dużym zasięgiem oraz szybkostrzelnością, a także ze względu na dostępność części – dużymi możliwościami tuningu zarówno mocowego jak i wizualnego. Inne, również spotykane wyjaśnienie skrótu to Automatic Electric Airsoft Gun.
4. Custom gun airsoft – repliki które zbudowane zostały na bazie prawdziwych części od ostrego odpowiednika, które legalnie można nabyć i na które też nie jest wymagane zezwolenie zgodnie z treścią Ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999r., oraz Ustawy o zmianie Ustawy o broni i amunicji oraz zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu z dnia 14 lutego 2003 r.


Repliki ASG stanowią treningową alternatywę dla miłośników strzelectwa. Są w podstawowych wersjach tańsze od bardzo rozpowszechnionych markerów paintballowych strzelających kulkami z farbą. Repliki ASG wyższych klas, które obecnie dominują w wyposażeniu, są równie drogie jak markery paintballowe. Na korzyść airsoftu przemawia jednak poważna różnica w cenie kulek – paintballowe są droższe, gdyż zawierają w środku farbę i mają większy kaliber, bardziej skomplikowany jest również proces ich produkcji. Poza zagadnieniami związanymi z kosztami, pozostaje kwestia realizmu, gdyż granie w paintball wymaga masek zakrywających całą twarz, co zmniejsza realność wyglądu. Zasadniczo replika ASG sama w sobie przypomina oryginalne odpowiedniki, zaś jedyną niezbędną osłoną są atestowane okulary. Jednakże wraz z rosnącą prędkością wylotową replik gracze Airsoftowi coraz częściej wykorzystują pełną osłonę twarzy. W zakresie realności funkcjonowania replik w stosunku do markerów paintballowych: realność działania należy przyznać tym drugim, w wersji REAL ACTION MARKER (RAM). RAM-y to jednak stosunkowo drogie rozwiązanie, niepopularne wśród paintballistów, dlatego większość osób w kwestii odwzorowania rzeczywistej broni skłania się w wyborze ku ASG.