I. Zasady ogólne

  1. Airsoft jest to zabawa polegająca na prowadzeniu pozorowanych walk za pomocą replik broni miotających kule kalibru 6 mm, a także wszelkie inne związane z nią działania, obejmujące w szczególności gromadzenie replik broni, oporządzenia i umundurowania, a także ulepszanie posiadanych egzemplarzy broni.
  2. W grach airsoft podstawowym celem nie jest osiągnięcie zwycięstwa za wszelką cenę, ani uzyskanie jak największej ilości trafień, lecz wspólna, dobra zabawa. Gracze airsoft zobowiązani są do przestrzegania zasad fair play.
  3. Gracze zobowiązani są do wzajemnego szacunku i życzliwości w poczuciu równości wszystkich miłośników ASG. Żaden gracz nie może być dyskryminowany ze względu na przynależność narodową, etniczną, religijną, wiek, płeć ani stopień zamożności.
  4. Gracze zobowiązani są do dbania o dobre imię środowiska ASG w Polsce i swym zachowaniem w trakcie gry i poza nią przyczyniać się do budowania pozytywnego wizerunku tego hobby.
  5. Nieprzestrzeganie zasad prawa ASG, w szczególności zasad bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zasady uczciwości może spowodować wykluczenie dopuszczającego się tego gracza ze wszelkich spotkań i walk airsoft.



II. Zasady związane z zachowaniem porządku publicznego oraz obowiązujących norm prawnych

  1. Noszenie broni ASG w miejscach publicznych powinno odbywać się z użyciem pokrowców lub opakowań w sposób zabezpieczający broń ASG przed widokiem publicznym. Wydobywanie, strzelanie, celowanie lub jakiekolwiek inne użycie broni ASG w miejscu publicznym jest surowo zabronione.
  2. Noszenie mundurów i oporządzenia używanego w airsoft w miejscach publicznych jest dozwolone, za wyjątkiem przypadków, gdy pozostaje to w sprzeczności z prawem powszechnie obowiązującym (mundury i wyposażenie, a także symbole i oznaczenia, zastrzeżone dla określonych formacji, takich jak wojsko i policja).
  3. Uczestnicy lub organizator walk na danym terenie obowiązani są sprawdzić czyją własność on stanowi, lub pod czyim znajduje się zarządem i uzgodnić z uprawnioną osobą możliwość prowadzenia tam walk.
  4. O walkach airsoft powinny być powiadomione właściwe służby porządkowe (policja, straż leśna itp.). W razie potrzeby należy wyjaśnić, na czym te walki polegają.



III. Zasady bezpieczeństwa

  1. Środki ochrony oczu:
    – Każdy gracz airsoft zobowiązany jest posiadać w trakcie walk airsoft środki ochrony oczu. Ochrona oczu musi dobrze zasłaniać oczy, pewnie się trzymać i wytrzymywać strzał o sile minimum 500 fps z przyłożenia.
    – Środki ochrony oczu muszą być założone przez uczestnika airsoft przez cały czas trwania walk airsoft. Zdjęcie środków ochrony może nastąpić wyłącznie w strefie bezpieczeństwa.
    – W przypadku wątpliwości co do skuteczności stosowanych środków ochrony oczu należy przeprowadzić test wytrzymałości, polegający na oddaniu strzału/serii strzałów, do mającego mieć zastosowanie środka ochrony, z bliskiej odległości, z najmocniejszej dostępnej broni ASG. W szczególności dotyczy to środków ochrony oczu, których przeznaczenie jest inne niż do airsoft.
  2. Wszelkie inne środki ochrony, takie jak: hełmy, kaski, nałokietniki, nakolanniki, rękawice ochronne, ochraniacze na zęby, są zalecane do stosowania.
  3. Zabronione jest strzelanie, ustawianie hop-upu, oraz sprawdzanie swojej repliki poza terenem gry, w pobliżu samochodów lub osób bez osłony oczu.
  4. W przypadku zauważenia na terenie gry osób cywilnych bez ochrony oczu lub spoza środowiska ASG (spacerowicze, grzybiarze itd.), gra zostaje zawieszona do momentu opuszczenia przez nie terenu.
  5. Ograniczenia broni
    Limity prędkości wylotowej kulki (mierzone na kulkach 0,2 grama):
    – Z repliki o mocy powyżej ~350 fps nie wolno strzelać w budynkach.
    – Na dystansach bliskich nie wolno strzelać z replik, których prędkość wylotowa wynosi powyżej 350-600 fps’ów. Trafienie można wówczas zasygnalizować, mówiąc danej osobie ”Dostałeś”.

    Maksymalna moc repliki podczas gry to:
    – 350 fps – broń boczna
    – 450 fps – broń szturmowa
    – 500 fps – zespołowa broń wsparcia
    – 520 fps – broń DMR
    – 600 fps – broń snajperska

    – Nie wolno korzystać z kulek metalowych, metalizowanych oraz o wadze powyżej 0,40 grama.
    – Broń biała (noże, sztylety, bagnety) mogą, za zgodą pozostałych uczestników, stanowić część umundurowania lub wyposażenia gracza airsoft. Zabronione jest używanie broni białej podczas walk airsoft, poprzez jej dobywanie w jakimkolwiek celu. Dobywanie broni białej może nastąpić wyłącznie w strefie bezpieczeństwa i w sposób niezagrażający życiu i zdrowiu uczestników.
    – Używanie środków pirotechnicznych lub środków pozoracji pola walki jest dopuszczalne wyłącznie w wyjątkowych przypadkach, gdy organizator walk dopuści ich używanie w opublikowanym przez siebie regulaminie. Stosowanie tych środków powinno się odbywać w sposób kontrolowany, wykluczający możliwość zaistnienia nieszczęśliwego wypadku lub pożaru.
  6. Podczas gry gracze obowiązani są do strzelania z rozwagą. Palec należy trzymać na osłonie spustu i kłaść go na spuście dopiero w momencie strzelania. W miarę możliwości należy strzelać w tułów. W przypadku zauważenia przeciwnika w bliskiej odległości zaleca się użyć hasła ”Dostałeś”.
  7. W strefie bezpieczeństwa obowiązuje całkowity i bezwzględny zakaz strzelania z broni ASG.
  8. Teren walk airsoft, przed jego wykorzystaniem, powinien być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez organizatora walk. Szczególnemu sprawdzeniu winny podlegać następujące elementy:
    – Istnienie niebezpiecznych ukrytych dziur, jarów, załomów.
    – Istnienie przedmiotów (wystające pręty, potłuczone szkło itp.) mogących stanowić zagrożenie dla uczestników.
    – Dostępność terenu dla osób trzecich, co może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa tychże osób. – Miejsca stanowiące jakiekolwiek zagrożenie, winny być oznaczone, w miarę możliwości, w widoczny sposób.
  9. Na miejscu walk airsoft powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy, oraz jakikolwiek środek łączności zewnętrznej (np. telefon komórkowy) dla możliwości wezwania pomocy w przypadku zaistnienia wypadku. W przypadku walk, gdzie organizator jest określony, obowiązek zapewnienia apteczki oraz środków łączności spoczywa na medyku i radiooperatorze.
  10. W trakcie trwania walk airsoft obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu oraz zażywania środków odurzających.

IV. Zasady związane z trafieniami i zachowaniem trafionych graczy

  1. Trafienie w jakąkolwiek część ciała powoduje wyeliminowanie trafionego z dalszej walki airsoft.
  2. Rozmyślne nieprzyznawanie się przez gracza do otrzymanych trafień stanowi naruszenie zasady uczciwości, będącej podstawą ASG. Zachowanie takie, jako niehonorowe i niezgodne z duchem gry będzie karane wykluczeniem gracza z udziału we wszelkich walkach, spotkaniach i imprezach airsoft.
  3. Zasady ”bycia trupem”:
    – Trafiony uczestnik sygnalizuje fakt trafienia poprzez uniesienie obu rąk do góry i okrzyk ”Dostałem”. Dopuszczalne jest pominięcie unoszenia rąk i okrzyku w sytuacjach, kiedy takie zachowanie może ujawnić skryte działanie osoby, która oddała celny strzał, Trafiony uczestnik sygnalizuje fakt trafienia poprzez uniesienie obu rąk do góry i okrzyk ”Dostałem”. Dopuszczalne jest pominięcie unoszenia rąk i okrzyku w sytuacjach, kiedy takie zachowanie może ujawnić skryte działanie osoby, która oddała celny strzał.
    – Trafiony gracz pozostaje w miejscu trafienia i przyjmuje taką pozycję, by fakt jego wyeliminowania był oczywisty oraz by jego pozycja nie utrudniała walk airsoft pozostałym uczestnikom.
    – Trafiony gracz może przemieścić się do strefy bezpieczeństwa dopiero wówczas, gdy w rejonie, gdzie został trafiony, nie toczą się już żadne działania, a przejście do strefy bezpieczeństwa nie będzie odbywało się przez rejon innych działań.
    – Trafiony uczestnik od chwili zasygnalizowania trafienia, zachowuje pełne milczenie. Nie jest dopuszczalne porozumiewanie się w sposób bezpośredni, przy użyciu środków łączności, ani w żaden inny sposób, z pozostałymi uczestnikami, zarówno biorącymi udział w dalszych walkach airsoft, jak i uczestnikami, którzy zostali także trafieni. Zakaz porozumiewania się przestaje obowiązywać w strefie bezpieczeństwa, jednakże porozumiewanie się może następować wyłącznie z osobami znajdującymi się w tejże strefie.
    – Trafiony uczestnik, od chwili zasygnalizowania trafienia, nie oddaje strzałów z żadnej broni ASG i w żadnym celu. Zakaz ten dotyczy również uczestników znajdujących się w strefie bezpieczeństwa. Trafiony uczestnik, od chwili zasygnalizowania trafienia, nie oddaje strzałów z żadnej broni ASG i w żadnym celu. Zakaz ten dotyczy również uczestników znajdujących się w strefie bezpieczeństwa.
  4. Trafienie w broń eliminuje broń. Gracz, którego broń została wyeliminowana, nie może strzelać z niej do końca starcia, w którym nastąpiło wyeliminowanie. Dopuszczalne jest wówczas dobycie innej broni lub wykorzystanie broni ASG posiadanej przez wyeliminowanego, innego uczestnika. Przejęcie broni ASG wyeliminowanego uczestnika może nastąpić wyłącznie w tym miejscu, w którym został on wyeliminowany.
  5. Organizator walk airsoft może ustalić inne zasady uznawania trafień.



V. Wyjazdy

  1. Każdy członek grupy ma obowiązek godnie reprezentować swoją drużynę po przez noszenie naszywki drużynowej, ustalonego umundurowania i wyposażenia na imprezach lokalnych oraz krajowych.
  2. Członkowie reprezentujący Stowarzyszenie na imprezach przekraczających 24 godziny w skali wojewódzkiej i ogólnopolskiej mają prawo ubiegania się o dofinansowanie kosztów paliwa:
    – 30% zwrotu kosztów paliwa przy grupie 3-4 osób
    – 50% zwrotu kosztów paliwa przy grupie 5 osób



VI. Inne zasady

  1. W spotkaniach, walkach i imprezach airsoft mogą uczestniczyć osoby, które ukończyły 18 lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych. W przypadkach szczególnych, w spotkaniach, walkach i imprezach airsoft mogą uczestniczyć osoby, które ukończyły 16 lat i posiadają pisemną zgodę rodziców/opiekunów, według ustalonego wzoru.
  2. Walki airsoft o charakterze zorganizowanym i zasięgu ogólnopolskim, zwane dalej ”Imprezami”, powinny być opatrzone przygotowanym przez organizatora i podanym do publicznej wiadomości, regulaminem imprezy. Z zachowaniem podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa, organizator ma prawo do swobodnego określania zasad obowiązujących w trakcie trwania imprezy. Wszyscy uczestnicy imprezy są zobowiązani do bezwzględnego przestrzegania zasad ustalonych w regulaminie, pod rygorem usunięcia z imprezy bez zwrotu poniesionych kosztów.
  3. Każdy gracz powinien dbać, by jego umundurowanie i wyposażenie nie odbiegało w rażący sposób od podstaw umundurowania i wyposażenia drużyny Raptor Parczew a także od przyjętego przez organizatorów klimatu rozgrywki i scenariusza.
  4. Dopuszczalne jest korzystanie ze wszelkich środków łączności. Organizator walk airsoft może zastrzec na swój użytek określone przez siebie kanały. Nie mogą one być wówczas używane przez pozostałych uczestników.
  5. Niniejszy zbiór powstał w celu ujednolicenia podstawowych zasad airsoft. Nie pozostaje w sprzeczności z prawem powszechnym i jest prawu powszechnemu podporządkowany.